Caravan Mover Tests


Een leuk overzicht van alle testen en publicaties waarin een test gesuggereerd wordt. Onderaan de pagina treft u ons commentaar aan op de verschillende testen.





Commentaar


Wij hebben commentaar op de wijze van testen van movers. Niet omdat de resultaten ons niet bevallen, maar omdat de wijze van testen vaak niet objectief is of de tester heeft onvoldoende kennis van zaken.
Iemand die veel kennis heeft van het product, is helaas niet objectief. Immers de kennis is opgedaan bij een fabrikant en hij zou de test zo inrichten dat het product van zijn werkgever er goed uit komt. Het inzetten van iemand zonder kennis van zaken heeft nog grotere nadelen, door het gebrek aan kennis zal het product niet op een professionele manier getest kunnen worden.
Twee voorbeelden ter verduidelijking: de test van de Optima accu's is gedaan in het laboratorium van Johnson Controls in Hannover, dit is de fabrikant van Varta en Optima. De Optima accu's zijn logischerwijs als beste uit de test gekomen. Opgemerkt moet worden, dat wij geen fouten hebben kunnen ontdekken in deze test en de resultaten ook bewijsbaar daadwerkelijk gehaald zijn. Tevens hebben wij ondertussen 12 jaar uitermate goede ervaring met de Optima accu's.
De andere optie is het inzetten van een redactie, helaas moet een redacteur van alles iets schrijven. Een redactiemedewerker is dus een algemeen medewerker en de schrijver is dus een leek qua kennis.
Zo wordt in een Duitse test aangegeven dat je met een standaardaccu van 90Ah drie uur kan rijden met de mover (30 minuten is de praktijk).

Montagewijze
Wat we objectief kunnen vaststellen is de wijze van montage. Een mover moet op de juiste manier gemonteerd worden. Simpelweg moet de handleiding gevolgd worden.
In de onderstaande tests staan enkele montagefoutjes die geen invloed kunnen hebben op de werking, maar in de KCK test van 2012 is er een grove montagefout gemaakt. De ingeroepen 'specialist' heeft de AL-KO Mammut model M mover gemonteerd achter de wielen door te boren in het chassis. Dit is door AL-KO, de fabrikant van het chassis, verboden. De typegoedkeuring van het chassis vervalt en de caravan mag niet meer de openbare weg op. Tevens is de caravan onverzekerbaar. In een schrijven van de ANWB geven ze aan dat dit verantwoord was: "in dit uitzonderlijke geval achtten we dit een verantwoorde keuze.".

Welke mover?
In een test moet de mover gekocht worden bij een winkel en niet aangeleverd worden door de fabrikant. De fabrikanten kunnen namelijk de geleverde mover aanpassen. Dit is daadwerkelijk gebeurd in een (wederom) ANWB test , er is met een mover combinatie getest (en erg goed bevonden) die nooit op de markt is geweest.

Accu
Een mover is een complex apparaat dat volledig afhankelijk is van de gebruikte voedingsbron. Als er geen goede accu wordt gebruikt, stopt de mover regelmatig en is de werking van de mover een stuk minder. Tevens slijt deze veel harder doordat hij niet de vereiste energie krijgt. Als een accu wordt gebruikt als energiebron, moet de tester zich eerst verdiepen in welke accu geschikt is.

Wat te testen?
Ook moeten vraagtekens gezet worden bij de vraag of een praktijk test wel dé juiste wijze is. Het is onmogelijk om een parcours twee keer exact hetzelfde af te leggen. De bediening van elke mover is anders, de grote vraag is of het resultaat dan niet behoorlijk beïnvloed wordt door de ervaring van de tester met een bepaalde afstandsbediening. Het inroepen van hulp van iemand die nog nooit een mover heeft gebruikt is niet de oplossing, immers dan wordt het gebruiksgemak voor deze persoon getest, en niet de mover zelf.

Wat moet er getest worden? Elke mover kan een caravan van 750 kg in beweging zetten op een helling, maar hoe zit het met een caravan van 1800 kg? Wij zijn voorstander van het testen van de specificaties. Kan de mover de aangegeven specificaties halen en volhouden? Dit kan alleen getest worden op een speciale testmachine. Er is wel een fabrikant die een testmachine heeft, maar helaas zijn er nog geen openbare tests mee uitgevoerd.

De uitslag
Dan komt onvermijdelijk de vraag; hoe moet er met negatieve resultaten omgegaan worden? De grote vraag is immers, waarom is het resultaat negatief. Als slechts één mover uitvalt in een gritbak, is dan die mover niet krachtig genoeg? Dat kan het antwoord zijn, maar het antwoord kan ook zijn dat de besturingskast de motoren beschermde tegen onderspanning van een ongeschikte accu. De resultaten moeten dus goed onderbouwd zijn.

Ten slotte kan onmogelijk de duurzaamheid en betrouwbaarheid getest worden, het is een momentopname. Ook bij de meest betrouwbare mover kan een storing ontstaan.






Vragen? mail ons op info@Onderhoudslader.nl Wij antwoorden erg snel.
Telefonisch zijn wij op werkdagen tot 17.00 uur bereikbaar op
NL: 085-7843666.
©2000-2018 CaravanMoverShop

Privacyverklaring | Algemene Voorwaarden | Juridisch | Contact | Facebook | Youtube | Google+ |